fredag 1 maj 2009

Är folk idioter?















Jag är engagerad i den lokala idrottsklubben och vi arrangerar olika tillställningar i vårt lilla samhälle. Igår anordnade vi valborgsfirandet. Dagen innan rensade jag brasan som folk använt som sopstation. Hur tänker folk? För mig är en valborgseld en brasa av trädgårdsavfall och trä som man tittar på tillsammans med sina barn, dvs man står en stund på kvällen och andas in röken och luften runt omkring. Då vill inte jag andas in luft från förbränning av metall, plast och kylskåpsdörrar. Jo, ni läste rätt, någon idiot i vårt samhälle har lagt en gammal kylskåpsdörr i brasan. Vad finns det för människor?














Just den frågan har jag ställt mig flera gånger de senaste dagarna. Bl.a. när jag kom till brasan härom dagen för att rensa bort plastsäckar och annat icke brännbart och möter en dagisgrupp som klättrar runt i brasan och leker. I brasan finns mängder av vassa grenar, brädor fulla med spikar, glas m.m. Under tiden står fröknarna och tömmer sin skrinda som är full med gamla leksaker, veckotidningar, mjölkpaket och möbler i brasan. Den förskolan som är miljöcertifierad...

Jag blir helt matt.

Efter att brasan rensats och kommungubbarna föst ihop den till en snygg (?) hög i lagom storlek enligt brandkårens riktlinjer beslutar vi att spärra av så att inte brasan ska bli för stor. Vi gör vad vi kan och är ganska nöjda med resultatet. Ett par timmar får vi vara det. Sen kommer folk, alltså vanliga människor som går lösa i vårt samhälle, och kör över våra avspärrningar och fortsätter slänga sitt skräp i brasan. 















Det hela tar priset när jag igår morse väcks av ett sms: "brasan redan nedbrunnen. Rena bocken i Gävle! Vad gör vi nu?"

Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar