torsdag 21 maj 2009

Färjan

Är på väg till Estland med mina barn, min mamma, min storebror och svägerska med barn och min svåger med son. Mannen fick stanna hemma eftersom han har jour och måste passa båtarna som kommer till huvudstaden på löpande band den här årstiden. Storasyster möter oss i Tallinn eftersom hon numera bor där. Vi ska sedan åka till en liten pittoresk stad i Estland och bara ha det bra och trevligt och spa’a ett par dagar. Det är mamma som bjuder oss alla på detta efter att ha dragit in en liten slant på att sälja ett hus i Estland och för att hon vill använda pengarna till nåt som alla kan ha glädje av. Sån är min mamma. Hon tänker alltid på alla och ser till att alla har det bra och finns alltid till hands. Hon själv kommer i andra hand och hon lägger alltid mest pengar på barnen i släkten och minst på sig själv. Hon är helt enkelt en otroligt generös person med ett enormt hjärta och är omtyckt av väldigt många människor.
Nu befinner vi oss nånstans mellan Sverige och Estland eller ja, vi ska väl kajstudsa på Åland också innan vi kommer in på estniskt territorium. Allt för att behålla taxfree-shoppingen som för många ombord är huvudsyftet med resan. Det här med färjor och kryssningar är verkligen ett ämne för sig. Jag har för många år sedan jobbat ombord på en kryssningsfärja och har efter det en viss distans till kryssandet, men glömmer bort hur det kan vara. Ikväll har jag blivit påmind, men faktiskt på ett ganska positivt sätt och har haft en trevlig kväll med smörgåsbord, barhäng, taxfree-shopping och karaoke i trubadur-puben. Det som var absolut läskigast är showbaren med lekar, lotteri, limbo och dansband. Leende guldbruna ögon med grånande gubbar i glittervästar är verkligen ingen hit. Sen är det också lite läskigt med alla dessa tanter från Skövde-trakten som trippar runt i platåtofflor och tights och ylar om att de måste hinna till baren när det är lottdragning.
Men annars har resan varit trevlig och sällskapet verkar vara på gott humör. Nu sover dottern och sonen och jag ligger i en överslaf och saknar internet-kontakt. Får lägga upp inläggen när vi kommer fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar