fredag 1 maj 2009

Ole, dole, doff?

Oj, va det har gått många dagar sedan jag bloggade! Inte bra alls, min tanke är ju att lyckas få till nåt varje dag. Nåja, här är jag nu och jag har MASSOR att berätta. 
Solen skiner, det är helt vindstilla, temperaturen stiger snabbt efter en frostnatt och alla pollen i länet har ockuperat min näsa så att jag inte kan sova. Det är jobbigt eftersom kl är 7 och jag gick kom i säng kl 3 efter att ha firat valborg med glada vänner. Det är också jobbigt eftersom jag behöver verkligen sova efter denna mycket händelserika vecka. Jag är faktiskt genomtrött, men lycklig, mycket lycklig. Jag har nämligen fått två jobb!

Måndagen började med en andra intervju för ett jobb som jag fastnat för och som känns mycket spännande. Jag träffade VDn för bolaget och vi pratade ganska länge om tjänsten, bolagets framgångsresa sedan starten 2006 och möjligheterna för ännu större utveckling. Vi diskuterade också villkoren för tjänsten och mötet avslutades med att han tyckte att allt kändes jättebra. Han skulle diskutera med sin kollega och återkomma till mig med ett förslag inom kort. Det var för mig som ett konstaterande att han ville ha mig, men det kändes ändå lite luddigt och jag vågade inte ta ut glädjen på riktigt. Har under veckan funderat på vad vi egentligen sa och ju längre tiden gick utan att jag fick besked, blivit osäker på om han var otydlig eller om jag missuppfattat vibbarna och att det inte skulle bli nåt ändå. Samtidigt fick jag ett erbjudande av en kompis att träffa en person som har ett företag med en vakans som kompisen tyckte var som klippt och skuren för mig. Jag nappade givetvis och bokade ett möte med VDn. Mötet var igår och vi babblade på i 2 1/2 timme och jag gick därifrån med ett erbjudande om jobb med bra villkor och möjlighet att börja när jag vill! Jag lovade återkomma med besked på måndag morgon. Bara någon timme senare får jag ett samtal från VDn för det första bolaget och han erbjuder mig jobbet med glädje och ett löneerbjudande som ligger precis i spannet som jag begärt. Jag svarade att jag är jätteglad och intresserad, men berättade också om att jag fått ett till erbjudande och bad att få återkomma med besked på måndag. Vad gör jag nu? Jag har alltså fått tre jobb: sommarjobb som kriminalvårdare och har dessutom även blivit kallad till Pliktverket för tester för att utbilda mig till "riktig" kriminalvårdare i höst, och så de här båda toppenintressanta jobben som jag vill ha båda två. I höstas, innan jag började på företaget som jag nu sa upp mig ifrån, fick jag också två erbjudanden samma vecka och jag vägde för- och nackdelarna mot varandra, pratade med familj och vänner, funderade och funderade. Och jag valde fel. Jag orkar inte göra om det. Mannen sa igår kväll att jag ska ta det jobbet som är det första jag tänker på när jag vaknar idag...hmmm, jag tänkte på politiken när jag slog upp mina pollengrumliga ögon...Törs inte tänka på vad han tycker om det eftersom vi tidigare i veckan haft stormiga (orkanvarning!) diskussioner om att han tycker att jag lägger alldeles för mycket tid på politiken och andra engagemang och - i hans ögon - alldeles för lite tid på att hitta ett jobb. HA, känner ett litet överläge idag och är riktigt kaxig när jag nu väljer mellan två bra erbjudanden (kriminalvården kan jag nog lägga åt sidan för den här gången). Jag vill inte avslöja vad det är för bolag och jobb riktigt än, men kan säga att båda jobben är inom detaljhandeln, men i två helt olika branscher. Familjens röster säger 2 mot 1. Men i sonens fall, som är 1, handlar det om vilka produkter han är mest intresserad av att jag har rabatt på och övriga omständigheter har han inte reflekterat över alls. Mannen försöker, med illa dolt intresse för rabatterna :-),  förklara vad han tycker är bäst för familjen med tanke på resväg, arbetstider och andra villkor. Dotterns bestämda åsikt har jag ingen aning om var den kommer ifrån. Vad ska jag göra? Några tips? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar