söndag 26 april 2009

Kompost


Till skillnad mot de senaste dagarnas festande 24-7 var det dags att göra nån nytta.
I det underbara vädret var det dock omöjligt att känna inspiration för att vara inomhus och därför blev det trädgården som fick sig en riktig genomgång. Mannen och jag åkte till Plantagen och shoppade loss och när vi kom hem byggde han ett trädgårdsland och odlade rädisor, lök, persilja och rödbetor. Jag grävde kompost och fick ångest över hur vår kompost ser ut. Grannarna har ett system i sin, men vi har allt annat än ett system. Vi har faktiskt inget system nånstans i vårt hem, men nu är det komposten jag ska berätta om. Grannarna har liksom en sån där ordning med 1-2-3 och man ser hur förmultningen går framåt och hur de lägger det som ska komposteras i en hög och har en "mittemellan-hög" (vad är det i den egentligen???) och sedan har de en tredje hög med färdig fin jord. Vår kompost är säkert störst i hela kommunen, men vi har aldrig använt jorden eftersom det inte har gått att gräva fram nån färdig ren jord utan kvistar, plastblomkrukor och annat spännande som man kan hitta där. Men idag gav jag inte upp! Jag grävde som en galning och vi fick fram tre hela skottkärror med finfin jord till mannens trädgårdsland. Det hela behövde givetvis firas med ett glas vin :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar