söndag 5 april 2009


Vilken vårhelg! Som jag sa igår skulle jag städa trädgård. Jag tog en räfsa och började kratta där det var som värst. Det tog inte lång stund innan jag såg en granne påta i sin trädgård och eftersom hon är en person som jag inte träffar så ofta, men haft ett par saker som jag tänkt prata med henne om, så gick jag dit. Samtidigt kom en annan granne och var på väg till mig och när vi tre stod och pratade kom en fjärde granne förbi med sin hund. Det är verkligen som när björnarna kryper ut ur sina iden. Här har det gått flera månader utan att man så mycket som sett varandra och så helt plötsligt, när solen kommer, så är alla utomhus. Vi pratade alla fyra en stund och sedan gick jag och bästa grannen över till mig för en kopp kaffe i solen. Vi pratade och fikade en ganska lång stund och räfsan stod snällt lutad mot väggen och väntade. När grannen gick hem åkte jag till Systembolaget för att fylla på rosébubbel-förrådet inför de kommande vårkvällarna och när jag kom tillbaka hem, kom mycket riktigt den första törstiga väninnan. Vi hamnade i solen med en flaska vin och så gick det med den städdagen. Kvällen avslutades med den första grillningen och i morse stod räfsan och mina trädgårdshandskar kvar där jag släppte dem när jag gick över till den första grannen...

Jag passar på att rekommendera ett fantastiskt gott vitt vin som vi drack i solen: Lergenmüller Muschelkalk Pinot Blanc 2007. Tror att det var en tillfällig nyhet, så ser ni det nånstans är det klart värt att köpa på sig ett par flaskor. Billigt var det också - 79kr. Perfekt för de soliga eftermiddagarna som nu kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar