torsdag 9 april 2009

Påskkärringar - ta nästa hus!

Skärtorsdag. Som jag skrev igår betyder påsken inget särskilt för mig, jag är inte fast i nån viktig tradition och har inga specifika matönskemål under dessa dagar. Förra året var vi i USA och jag missade att det ens var påsk, ja förutom alla hysteriska påskgodisar som fanns i New York och som dottern fastnade för i CVS-butiken vid hotellet. Idag blev det ändring på detta. Jag tog med mig svärföräldrar och mamma för att börja dagen med att titta på dotterns dansföreställning. Sen åkte de gotländska svärföräldrarna till stan för att shoppa sånt som man inte kan shoppa på den lilla ön och jag och mamma åkte på shoppingturné i alla mataffärer i samhället. Vadå shoppingturné undrar ni. Jo, det är nåt som min mamma fått för sig att roa sig med när hon ska handla mat. Först Lidl för där har de bäst kvarg till påskpaschan (mysko påskefterrätt), sedan Coop för att leta lammfiol, sedan Willys för nåt som jag har glömt vad det var...Hon brukar bli lite småsur på mig och tycker att jag är löjlig för att jag gnäller över affärerna och över att de ser ut som de gör och är så motbjudande. Hon säger att det är mycket billigare och att det är bra med konkurrens. Jovisst, men det som de är billigare har vi kört in i bensinpengar efter första stoppet och för att inte tala om tiden...Nåja, nu är jag ju inte lika stressad och grinig som jag brukar vara när jag jobbar, så jag låter henne bestämma och välja affärer under ett par timmar. Hade jag jobbat nu, hade en sådan här dag aldrig inträffat, jag hade tydligt förklarat att om vi ska handla får det gå fort för jag hinner inte annars. Så var det, jag var konstant stressad och oftast helt i onödan. Under turnén kom jag på idén att bjuda familjen och svärföräldrarna på skärtorsdagsbuffé med god öl och snaps. Så jag gjorde som mamma. I Lidl köpte jag mysko korvar, paté och ljuvliga små prinskorvar och på Coop blev det en supergod varmrökt lax (från Gotland för att glädja svärföräldrarna). Sen blev det för mycket och jag skippade Willys och gick till Systembolaget istället. Köpte några olika påsköl och kände mig superpåskig. Nu har vi både hunnit med att måla ägg, äta påskbuffé med polsk snaps, som för övrigt smakade exakt som grön såpa, och en promenad i solnedgången i underbart vårkvällsväder. Det är inte så dumt med påsk ändå. Men det finns nåt jag inte gillar - påskkärringar. Jag har så svårt för allt sånt tiggeri, både vid påsk och Halloween. Varje gång är jag nervös för att det ska dyka upp några ungar och tigga utanför dörren och jag måste bita ihop och bjuda på godis för annars ligger man ju på allas minuslista för all framtid. Vi slapp det i år och jag tror det var tack vare kvällspromenaden för då mötte vi flera små kärringar med tiggarkorgen i högsta hugg. Dottern cyklade hem i förväg och när vi kom hem hade hon preppat skumgodis med svartpeppar ifall det skulle komma nån till vårt hus. Helt utan att jag bad henne - mammas flicka :-)

1 kommentar: