lördag 14 mars 2009

Bloggurval

Ni kanske undrar lite över mitt urval av bloggar som jag valt att följa? Det kan tyckas vara en märklig blandning. Här ska ni få några försök till förklaringar:
Henrik Kelfve - sedan årsskiftet oppositionsråd i vår sossestyrda kommun. Moderat och mycket klok. Jag tror stenhårt på att han kommer få med sig en stor grupp väljare i nästa val. Moderaterna i vår kommun har en hög medelålder bland de aktiva och en del typiska gammelmoderater i täten som utser varandra till olika viktiga uppdrag. Det har ju inte direkt lockat några stora mängder nya aktiva. Själv anmälde jag mitt intresse för att arbeta politiskt i kommunen efter valet 2006 och fick flera roliga och intressanta uppdrag. Jag antar att det var ett sätt att föryngra och visa ett stänk av jämställdhet...Men jag klagar inte, jag har lärt mig mycket av de äldre och kloka gubbarna. Vårt förra oppositionsråd, som avgick pga sin hälsa, var också mycket bra och sympatisk, så jag menar absolut inte att det var nödvändigt att byta ut honom. Men jag tror att det kan bli ännu bättre för moderaterna i kommunen med den här yngre, drivande och nytänkande mannen som under de två första månaderna verkligen visat sig var på och driva frågor i alla slags ärenden på ett engagerande sätt. Jag hoppas på att få arbeta mer med honom och lära mig av hans erfarenheter.  Läs hans blogg, så kommer ni förstå varför.
Magister Nyman - min bror. Han är också en mycket klok man, även om han är folkpartist...Han är, som man kanske kan anta av namnet på bloggen, en engagerad lärare. Jag tror att han är ett levande exempel på att man kan engagera sina elever genom att visa att man själv är klok och mycket intresserad av sina ämnen.  Han är mycket lugn och respektingivande på ett naturligt sätt. Jag har vikarierat på hans skola och upplevde att eleverna verkligen gillade honom. Vi är annars väldigt olika och jag kan bli galen på hans lugn, men trivs samtidigt väldigt bra i hans sällskap och tycker att vi har ett bra syskonförhållande. Kan ibland tycka att det är trist att vi inte ses oftare och när vi träffas känner jag att vi inte hinner prata klart. Hans blogg är fantastisk - läs den regelbundet! Han borde bli författare.
Magnus Uggla - behöver väl ingen närmare presentation? En av mina absolut äldsta idoler. Eller egentligen vet jag inte riktigt om man kan kalla honom idol, men han har följt mig genom livet. Mitt första minne av honom är när min storasyster önskade sig LPn "va ska man ta livet av sig när man ändå inte får höra snacket efteråt?" nån gång på senare 70-talet. Genialisk. Jag har nog mer eller mindre alla hans texter registrerade nånstans i hjärnan, åtminstone till de äldre låtarna,  de senare har jag inte så bra koll på. Jag gillar hans blogg och hans sätt att finnas till, helt enkelt. Säkert provocerande för en del av er, men jag står för det. Sen kan man ju inte annat än älska Fredagsdrinken.
Flyts blogg-bok - hmmm, ja det finns än så länge bara ett kort inlägg, men jag ser fram emot fortsättningen. Flyt är en av Stockholms trevligaste platser för ett glas rosé i sommarkvällen. De serverar också de goda ölsorterna från Jämtlands Bryggeri; Hell, Heaven och Fallen Angel. Har man tur kan man äta en rejäl skål med goda räkor till och man möts alltid av glada miner och trevlig stämning bland personalen. Här rekommenderar jag i första hand ett besök på krogen, bloggen är kanske inte den intressantaste just nu...

1 kommentar:

  1. Magister Nyman är mycket smickrad. Trivs också i systerns sällskap. Dock kommer nog denna att bli äldre och klokare och upptäcka folkpartiet - partiet som aldrig kommer att nå 30 procent men som är stolta över det.
    Men det retar mig att jag bloggat i två år och aldrig skrivit om Jämtlands bryggeri, Sveriges bästa! Men det kommer!

    SvaraRadera