måndag 9 mars 2009

Tandhygienist-terapeut

Jag måste berätta om mitt tandläkarbesök i morse. 
Det började med att jag blev inkallad till en tandhygienist som jag aldrig tidigare har träffat. Hon börjar med att fråga om jag har haft några problem med mina tänder. Nej, sa jag, men jag har ont i käkarna och har haft lite svårt att gapa de senaste veckorna. Hon frågar vidare: 
"upplever du att du gnisslar tänder?" Svar: njaaej
"har du oftast ont när du vaknar?" Svar: ja
"har du ont i nacken och halsmusklerna?" Svar: ja
"har du huvudvärk?" Svar: ja
"är du stressad?" Här poppar först en motfråga upp i mitt huvud,  "är jag hos tandläkaren eller terapeuten?", men den säger jag inte högt för på något märkligt sätt känner jag respekt och förtroende för den här äldre, klokare och erfarnare kvinnan och svaret på hennes fråga är självklart: ja. Hon fortsätter lugnt med att säga att hon då ska titta på tänderna och se om jag kanske behöver en bettskena, men å andra sidan kanske jag har en annan lösning på situationen? Där avvaktar hon ett svar innan hon proppar munnen full med prylar och jag hade inget annat att göra än att svara: "ja, jag ska sluta på mitt jobb om några veckor". Så mycket längre hann jag inte eftersom hon stoppade in grejerna i min mun och fortsätter "ja, men va bra, då kanske du får ordning på det som stressar dig och får en behagligare tillvaro. Det leder då säkert till att du inte går och spänner käkarna hela din vakna tid och gnisslar tänderna hela nätterna. Jag kan ge dig lite tips om hur du ska andas innan du kryper ner på kvällarna och hur du ska fokusera tankarna istället för att ständigt bita ihop." Nu börjar jag verkligen fundera om det här är ett nytt upplägg för vår stressade tillvaro - samtidigt som du får tänderna genomsökta får du en terapi-session. 2 for the price of 1 liksom. Men det underliga var att jag verkligen uppskattade henne och hennes ord. Jag gick därifrån väldigt nöjd med en samling avslappningstips, rengjorda tänder utan hål och med beröm godkänd tandborstning. Men hon tyckte ändå att jag skulle köpa en Oral-B el-tandborste med timer och klocka.  Den skulle passa utmärkt för mig och jag kunde använda de två minutrarna som jag ska borsta tänderna till att slappna av och fundera på nåt trevligt eftersom borsten gjorde jobbet alldeles själv tills den glada gubben kom fram på timern. Är det inte fantastiskt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar