fredag 13 mars 2009

Manligt - kvinnligt?

Igår åkte alltså mannen till Miami Beach på konferens. Han lämnade sin familj i ett blött, snöigt och grått Sverige. Det minsta man kunde förvänta sig var väl iallafall att han ordnat med allt sånt som han brukar hålla i här hemma innan han åkte. Dvs pelletspanna, bil, snöskottning och annat manligt. Men icke. På eftermiddagen igår, när han alltså inte ens kommit över Atlanten, piper pelletspannan och vill inte brinna. Barnen klarar av att stänga av pipet, jag är ju fortfarande på jobbet, och pannan går över på el. När jag kommer hem - och tänk nu att det var torsdag, som är min tröttaste dag i veckan - känner jag hur det börjar bli kallt i huset. Jag får ångest när jag tänker på hur duschen kommer att kännas. Alltså går jag ner i pannrummet, tar med mig sonen som stöd, tittar på panneländet och inser att den är ju inte alls rengjord som mannen påstod. Det finns då inget annat att göra än att försöka tömma den på aska, fylla den igen och tända på. Jag har aldrig gjort det. Det finns liksom väldigt tydliga manliga vs kvinnliga uppgifter i vårt hem. Som t.ex. panna - tvätt. Mannen ville ha nåt som var viktigt att ha med på resan tvättat härom kvällen när jag inte var hemma och gav sig på maskinen själv. Jag hade lagt i några plagg som kunde tvättas samtidigt, ställt fram rätt tvättmedel och förklarat hur man gjorde. Det blev ju iallafall rent, men det som var mitt i den tvätten, tvättar jag om imorgon...Han har lagt kläderna direkt ur maskinen över tvättlinan utan minsta tecken på att försöka släta ut veck eller hänga ordentligt. Inget strykjärn i världen skulle kunna få ordning på de plaggen. Nåja, han försökte ju iallafall. Och det gjorde jag också med pannan igår. Det slutade med att det var svinkallt i morse...Men efter konsultation från Miami verkar det som om jag har fått ordning på det nu. 
Sen skulle jag ta bilen till affären. Kliver in och börjar läsa alla dessa små meddelanden som vår miljövolvo berättar när man startar den. I vanliga fall handlar det om vänster bak bältad, bälta förarplats o dyl. Idag säger den: dags för service, fel i avgasreningssystemet uppsök verkstad omgående, fyll på spolarvätska. Nu börjar jag tappa tålmodet. 
Vad ska dyka upp imorgon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar