torsdag 19 mars 2009

Tingaliiing, tingaliiing - Monster åt alla!


Jag kan inte låta bli att fundera över fritt tänkande och eget ansvar när jag läser tidningarna denna vecka. 
Först är ryssarna vansinniga över ett fantastiskt fyndigt inslag i den svenska Melodifestivalen. Det var ju, som ett stort antal andra bloggare också skrivit, det bästa i hela programmet och låten sitter fastetsad i hjärnan på de flesta. Då får nån ambassadtjänsteman spel och blir stött. Han måste vara upplärd under kommunismens tid och van vid att allt ska vara på ett visst sätt och stöpt i den bestämda formen. Jag tycker att vi ska visa videon i Sverige-inslaget på Eurovisionfinalen i maj, som en liten specialhälsning till värdlandet.

Sen är jag irriterad över energidrycks-tramset. Nån stackars rektor har fått för sig att eleverna på hans skola blir tokiga för att de dricker energidryck och då vaknar debatten om att förbjuda försäljning till unga. Alla dessa förbud! När ska svenskar få använda sitt sunda förnuft och sin egna vilja? Ska vi uppfostras med inställningen att vi kan inte tänka själva eller få fatta beslut för vårt eget bästa utan samhällets riktlinjer? Denne rektor kanske istället bör fundera på varför hans elever lämnar skolan för att köpa energidryck och choklad istället för att äta skollunchen? Om detta förbud införs kan jag lova att jag kommer att börja langa. Sonen älskar Monster och brukar köpa en burk ibland, vad jag vet (!?) bara på fredagar eller på helgen. Mannen är inte helförtjust i energidrycker och gnällde en del i början, men sonen förstår att det inte är nåt han bör dricka dagligen och gör det mer för att det är en modegrej och för att det är riktigt gott. Det skulle inte vara bättre att han drack blandsaft varje dag efter skolan som många säkert gör. Nej, det handlar om det som det brukar handla om när det gäller barn och ungdomar. De måste få lära sig vad som är rätt och fel och bra och dåligt. Föräldrarna måste kommunicera och vara med i deras liv och våga sätta gränser. Sen om nån tonåring bälgar i sig ett par energidrycker för mycket nån gång så är det inte hela världen, det är en modegrej som går över som alla andra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar